Meerjaren opleidingsplan Volleybal

Meerjaren Opleidingsplan Volleybal (MOV) Tactiek Fase 6 : Trainen om te winnen - Service spel ( transitie ) Indicatie leeftijdsgroep Meisjes 20 < 22 jaar Jongens 21 < 23 jaar Verdediging Blok Teamcompositie Speelsysteem Service Keuze van een verdedigend systeem 3-3, 3-1-2, 3-2-1 met of zonder rotatie Serveren in relatie tot eigen blokopstelling Serveren om te scoren Spelers die niet blokkeren verplaatsten naar en verdedigen op positie zoals afgesproken in verdedigend systeem. Verdedigend systeem aanpassen aan aantal aanvallers (voorspelers) tegenstander. Verdediging aanpassen aan eigen blok en positie van andere verdedigers. Verdedigende posities overnemen als dat nodig is. Verdedigende posities aanpassen om in de aanval zoveel mogelijk afspeelpunten te creëren. Spelsysteem 1-5 met specialisatie spelverdelers, passer lopers, midblokkeerders, diagonaal, libero Distributie in side out wordt bepaald door spelverdeler. Distributie in transitie wordt bepaald door aanvallers (midden). Blokkeren om het eigen veld te verkleinen. (hoeken weghalen door óver het net rijken/steken) Netspelers communiceren blokopties. Speler kiest om al dan niet te blokkeren als de bal op zijn positie komt, ook bij aanvallen achter de 3 meter. Spelers passen blokkering aan de mogelijkheden van de aanvaller aan. Spelers assisteert bij blok op andere posities. Spelers kiezen voor 3 blok bij setups op pos 2, 3, 4 en achter de 3-meter. Dus 0-1-2-3 blok op pos 2, 3 en 4. Uitgangspositie : 3 spelers aan het net, 3 in het achterveld. Positie is afhankelijk van gekozen verdedigend systeem en hiermee samenhangende verantwoordelijkheden. Uitgangspositie blokkeerders aanpassen aan het aantal aanvallers (SV vóór of achter) van de tegenstander. Keuze tussen read and react of commit blokkering Het hele transitiespel is een geheel. De samenwerking tussen de verschillende linies en personen wordt geoptimaliseerd. Spelers moeten in de wedstrijd, afhankelijk van rotatie en situatie, andere verdedigende systemen toe kunnen passen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE4MjQy