Spelsystemen Algemeen

De leerlijnen spelsystemen zijn overeenkomstig de faseringen leerlijnen technisch beleid : C – B - A jeugd en senioren. Wordt er voor een team een volgende fase gekozen, dan behoeven trainers / spelers zich alleen maar te richten op de uitbreidingen van het volgende spelsystemen. Ook wordt het eenvoudiger spelers in te passen in een ander – of hoger team. De eerder aangeleerde vaardigheden vormen steeds de basis voor de verdere ontwikkelingen. Met deze fasering van aanleren spelsystemen sluiten we ook aan bij een aantal opvattingen die belangrijk zijn : Volleybal is een dynamische sport. Vaak willen we dat de uitvoering van de volleybaltechnieken gebeurt vanuit stabiele uitgangshoudingen. ‘ Sta stil als je passt ’, is een veel gehoorde uitspraak. In de praktijk blijkt dat deze situaties maar weinig voor zullen komen, omdat de tijd die je hebt om te handelen steeds kleiner wordt. De actie zal altijd plaatsvinden tussen 2 uitgangsposities waarmee het merendeel van de acties zal gebeuren in volle beweging. De aandacht zal dan ook veel meer moeten gaan naar het vergroten van de handelingssnelheid door het verbeteren van de oriëntatie in tijd, ruimte en ( bal )richting. Belangrijk hierbij is de volleybal grammatica beschreven bij het onderdeel technieken. 8 Opbouw leidraden spelsystemen

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE4MjQy