Spelsystemen Algemeen

Te vroeg specialiseren leidt tot een te beperkt vaardigheidsniveau Het samenstellen van het team en de keuze voor spelers voor bepaalde posities kwam nog wel eens als volgt tot stand; Jij bent onze beste aanvaller, want kunt het hardst slaan, dus jij wordt passer-loper. Jij bent het langst, dus kunt vast goed blokkeren en wordt middenaanvaller. En jij blijft over, bent te klein als middenaanvaller, en kunt nog niet zo goed aanvallen, dus jij wordt de spelverdeler. En bij de bepaling van het systeem gaan we 1-5 spelen, want zo speelt ons dames- of heren 1 ook. We chargeren misschien bij bovenstaande, maar er zal ook voor trainers een kern van herkenning in zitten. In bovenstaande wordt de spelverdeler als laatste gekozen, in de visie van het MOV is de spelverdeler juist de belangrijkste speler, en is dit ook de eerste positie waarin specialisatie gaat plaatsvinden. Vanuit die optiek kan ook de motorisch en cognitief ‘ betere ’ speler van het team een rol krijgen als spelverdeler. De opbouw van de fases en de daarbij behorende spelsystemen biedt deze ruimte ook, omdat de keuze om te gaan spelverdelen niet inhoud dat je ook niet meer kunt passen en aanvallen. In de opbouw van de fases wordt geprobeerd te zorgen dat spelers zo lang mogelijk alle facetten van het volleybalspel kunnen blijven ontwikkelen. 9 Opbouw leerlijnen spelsystemen

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE4MjQy